Wordt een olifant het Product van 2009?
Op het congres van Stichting Marketing werd de shortlist van Het Product van 2009 voorgesteld. Dit is een lijst met producten die het afgelopen jaar in marketingland een belangrijke rol gespeeld hebben.
- Kai-Mook
- Sms-parkeren
- Zonnepanelen
- Zumba
Opvallend: het lijstje wordt dit jaar niet meer aangevoerd door de traditionele hightechproducten of gadgets. Enkele jaren geleden voerden de iPhones en de Blackberry’s nog de lijst aan. Dit jaar stonden de iPhone apps wel in de longlist, maar haalden net niet de finale. De jongste jaren lijkt de definitie van het ‘product van het jaar’ immers steeds ruimer te worden.
Een olifant als product van het jaar
Vorig jaar werd Barack Obama het Product van 2008. Het was al ongezien dat een persoon een nominatie haalde, maar helemaal opvallend dat die ook zou winnen. En dit jaar kan een baby-olifant de opvolger van Obama worden.
De hype rond het baby-olifantje Kai-Mook (in het voorjaar geboren in de Zoo van Antwerpen) was een voortreffelijk voorbeeld van marketingstrategie. Nog voor het olifantje ter wereld kwam, laat staan een naam had, was iedereen in de ban van de grijze viervoeter: fanpages op Facebook, eigen webstek, live-stream van de geboorte en kinderen konden zelfs een naam kiezen.
Ook de buitenlandse pers was deze hysterie niet ontgaan. Kai-Mook haalde zelfs het nieuws op BBC en CNN. En na de geboorte van Kai-Mook mocht de Antwerpse Zoo een record aan bezoekers optekenen.
Dat de sociale netwerktool Twitter in het lijstje staat had menig marketeer wel kunnen voorspellen. Maar toch wordt Twitter niet als echte kanshebber aanzien. De echte hype rond het Twitteren blijft voorlopig gestaag hangen bij een beperkte groep, in tegenstelling tot andere sociale netwerksites als Facebook, Hyves of Netlog.
En wat met de andere kandidaten
Over de andere kanshebbers kan nog gespeculeerd worden. Het sms-parkeren is aan een opgang bezig, maar niet in die mate dat je van een hype kan spreken. Dat is de op swingende Latijns-Amerikaanse muziek dans Zumba dan weer wel. Maar voor hoelang nog. Want de aerobicsvariant lijkt over zijn hoogtepunt. De danscultuur an sich is dan ook erg onderhevig aan de tijdsgeest. Net zoals de Lambada begin jaren negentig, zal Zumba ook een acrobatisch stille dood sterven.
Ook het klimaat laat ons niet koud. Klimaattoppen hier (of in Kopenhagen), zonnepanelen ginder. Of beter, in België, waar de overheid subsidies geeft voor het plaatsen van deze zonnepanelen. We geven dus liever om het klimaat als we er ook iets voor terugkrijgen. Maar of we met zen allen de komende jaren onze elekriciteit uit zonnepanelen zullen halen, is nog afwachten. Misschien kan dit nog wat aangewakkerd worden wanneer zonnepanelen het product van het jaar wordt.
Welk van deze vijf het Product van 2009 wordt, kan je zelf beslissen. Stemmen kan vanaf 21 december tot 31 december op www.standaard.be/productvan2009
Op 2 januari wordt het Product van 2009 bekendgemaakt.
Wat moet volgens jou het Product van 2009 worden? Reageer nu.

Leave a reply